חוף פלמחים

צילום בחשיפה ארוכה

צילום בחשיפה ארוכה

צילום בחשיפה ארוכה היא אחת הטכניקות האהובות עליי. תמיד העדפתי צילום טבע וחפצים דוממים מאשר צילום אנשים (חוץ מצילום סרטוני תדמית שאני מאד אוהב…).

חשיפה ארוכה היא טכניקה המאפשרת להוציא תמונות מדהימות מבלי להתאמץ יותר מדי. המצלמה למעשה עושה את רוב העבודה אם ברור שהצלם והעין הטובה יהיו אחראיים לקומפוזיציה ולתוצאה הסופית.

אז לפני הכל, מהי חשיפה ארוכה?

למעשה מדובר בטכניקת צילום בו התריס פתוח לזמן ממושך (כלומר: מהירות תריס נמוכה). נהוג לומא כי כל מהירות תריס הנמוכה מ- 1/50 היא "חשיפה ארוכה" מפני שלרוב צילום שלא באמצעות חצובה מתחת למהירות הזאת יוביל לתמונה מטושטשת ולא חדה.

מה הציוד הנדרש לצילום בחשיפה ארוכה?

  1. מצלמה המאפשרת שליטה ידנית במהירות תריס, בצמצם, ובאיזו (iso).
  2. חצובה טובה ויציבה – חובה!
  3. סבלנות.
  4. לא חובה, אך מומלץ מאד: שלט או כבל להפעלת המצלמה.
  5. עדשה מתאימה לסיטואציה – לרוב מדובר בעדשה רחבה.

מה ניתן לצלם בחשיפה ארוכה?

נתיבי איילון בלילה
נתיבי איילון בלילה. איזו: 100. צמצם: 22. חשיפה: 15 שניות

בחשיפה ארוכה ניתן לצלם כמעט כל דבר וזה באמת תלוי בעד כמה אתם יצירתיים. צילום דברים דינמיים וכאלה שבתנועה מתמדת כמו עננים, מים וכו' – יגמרו לאפקט מרהיב בתמונה (תלוי בפרמטרים כמו מזג אוויר, מהירות הרוח וכו'). צילום נופים ובעיקר כל מה שקשור לים ושמיים הוא מאד פופולארי בצילום חשיפה ארוכה.

בנוסף, אחת הדרכים לצלם בתנאי תאורה ירודים (למשל בלילה) היא באמצעות חשיפה ארוכה. כולכם בוודאי נתקלתם בתמונות של נתיבי איילון בלילה שכל הפנסי תאורה של הרכבים החולפים נמרחים לחלוטין ונרים כמו פסים צבעוניים – משיגים את התוצאה הזאת באמצעות חשיפה ארוכה.

אז איך מתחילים?

ודאו שיש לכם את כל הדברים שצוינו לעיל, החליטו על לוקיישן מעניין והצטידו בסבלנות ומצב רוח טוב. אחד הלוקיישנים האהובים עליי הוא חוף פלמחים לעת שקיעה. בחוף הפראי יש מגוון רחב של פריימים מעניינים שניתן לצלם, בגלל ריבוי הסלעים והמפרצונים הקיימים שם.

הגשר בפארק גבעתיים
הגשר בפארק גבעתיים. איזו: 100. צמצם: 16. חשיפה: 25 שניות. ליחצו להגדלה.

בהגיעכם למקם הרצוי, מקמו את החצובה בגובה ובזווית המתאימה לכם, והעבירו את המצלמה למצב ידני – Manual. דבר זה יאפשר לכם שליטה מירבית בפרמטרים החשובים – צמצם, איזו ומהירות תריס. במצב ידני ניתן להשתמש במד האור על מנת להבין כיצד לשנות את הפרמטרים השונים ולהשיג את התוצאה הרצויה.

אין צורך להיות מקובעים ולנסות להביא את מד האור לאמצע – נסו לשחק עם זה עד שתגיעו לתוצאה שאהבתם ביותר. ההמלצה שלי היא תמיד לשאוף לאיזו נמוך ככל הניתן, על חשבון פתיחת תריס והעלאת הצמצם.

בהצלחה!

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *