סרטון תדמיתי

מתי נצטרך מפיק בפועל?

לא פעם אנחנו שומעים על דמויות מוכרות, דמויות מפתח בעולם הקולנוע, הטלוויזיה והתיאטרון שבוחרים להיות מפיקים של סדרות וסרטים. הם לוקחים על עצמם את העבודה הזאת, מתוך כוונה להיות אחראים מא' עד ת', על פרויקט מסוים שמדבר אליהם, מתוך כוונה שאף אחד לא יגרום לפרויקט שלהם להיראות אחרת ממה שהם מתכוונים.

כעת עולה שאלה, האם תמיד אנחנו רוצים וצריכים מפיקים? האם אנחנו יכולים לעשות סרט, תוכנית טלוויזיה או פרסומת בלי מפיק? התשובה היא כן, כלומר אנחנו תמיד נצטרך מפיק בפועל שיהיה אחראי על כל התהליך, זה לא אומר שאנחנו נצטרך בהכרח להביא מישהו חיצוני אך כפי שנוכל לראות מיד, עדיף שזה יהיה מישהו שמבין בהפקה, בניהול, ועדיף שזה יהיה מישהו שלא מעורב בצדדים היצירתיים של ההפקה.

התפקיד של מפיק בפועל הוא לנהל את תהליך העבודה, זה אומר לגייס במאי, תסריטאי, שחקנים, צוות מסביב, זה אומר לנהל משא ומתן על שכר, לנהל משא ומתן עם מפיצים, להיות אחראי על מכירת המוצרים ועוד. מפיק אחראי על כל השלבים בתהליך מבחינה כלכלית, מבחינה ניהולית. במקרים רבים, הוא גם אחראי על הצד היצירתי, בהנחה ומדובר על פרויקט אשר חשוב לו והוא רוצה שזה יהיה בצורה מסוימת, הרי שהוא יכול לקבוע ולהתערב בעבודת הבמאי והשחקנים.

תפקידו של המפיק – למה הוא חשוב?

כאן בדיוק טמונה התשובה, מדוע אנחנו זקוקים למפיק. אם אנחנו רוצים לייצר סרט, תוכנית או פרסומת בדמותנו, חשוב שעל כל הצד הניהולי יהיה אחראי גורם אחר, כך אנחנו נוכל לעבוד מול הגורמים השונים בצורה הרבה יותר נוחה ונינוחה. אנחנו לא יכולים גם לנהל מו"מ עם במאי על שכרו, גם לגייס אותו לעבודה וגם לקבל ממנו הוראות. אף על פי שמדובר באיש מקצוע, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו מתקשים לקבל את מה שהוא אומר, ובמקום שיהיה גורם מרסן כמו מפיק, הרי שאנחנו נעמוד מולו וזה יכול להוביל לעימות שיפגע בתהליך העבודה ובסופו של דבר גם ביצירה.

חשוב להבהיר, זה נכון לכל סוג של יצירה, בין אם מדובר בפרסומת או סרט קולנוע, תמיד נכון לקחת מפיק שיבצע את העבודה בפועל.