ממסלול המירוצים למסלול החיים: הלקחים שלמד איציק בריל וכיצד הוא מיישם אותם ביזמות ובתרומה לקהילה

ישנן זירות בחיים שהן יותר מסתם מקום או מקצוע; הן "כור היתוך", סביבות אינטנסיביות וטוטאליות שבהן נחישות נבחנת, כישרון מלוטש ואופי מתחשל. בסביבות כאלה, אדם לא רק לומד מיומנות, הוא סופג פילוסופיית חיים שלמה. עבור יצחק בריל, כור ההיתוך הזה היה עולמם התובעני והמסחרר של מרוצי הראלי המקצועניים. במשך שנים, מאחורי ההגה של מכונות עתירות כוח, בתנאי שטח קיצוניים ובלחץ תחרותי בלתי פוסק, הוא לא רק למד כיצד לנהוג מהר יותר, אלא גם רכש מערכת שלמה של תובנות ולקחים על הכנה, על ניהול סיכונים, על עבודת צוות, על הקשר בין אדם למכונה, וחשוב מכל – על כוחה של המשמעות.

המעבר שלו ממסלול המירוצים אל "מסלול החיים" – כיזם חברתי, כאיש טכנולוגיה וכמוביל קהילתי – אינו סיפור על שינוי כיוון, אלא על יישום של אותם לקחים בזירות חדשות. נדמה כי כל אתגר שלקח על עצמו מחוץ לעולם המוטורי, נבחן ונוהל דרך אותה עדשה, דרך אותה תפיסת עולם שנצרבה בו בין פניות עיוורות לקפיצות מסוכנות. מאמר זה יצלול לעומקם של חמשת הלקחים המרכזיים שלמד איציק בריל בכור ההיתוך של המרוצים, וישרטט את החוט המקשר המדגים כיצד כל אחד מהלקחים הללו הפך לעיקרון מנחה בעשייתו הענפה כיזם ובתרומתו לחברה הישראלית. זהו סיפור על האופן שבו הכלים הנרכשים במרדף אחר הגביע, יכולים להפוך לכלים לבניית חיים של השפעה ומורשת.

לקח ראשון: הניצחון נבנה במוסך, לא על המסלול – על כוחה של ההכנה

האשליה הגדולה של כל ספורט תחרותי היא שהדרמה מתרחשת כולה ברגע השיא – שער הניצחון, הקליעה האחרונה, או חציית קו הסיום. המציאות, כפי שיודע כל איש מקצוע, שונה בתכלית. רגע הניצחון הוא רק התוצאה הסופית של תהליך הכנה ארוך, מפרך ובלתי נראה. איציק בריל למד על בשרו את האמת הזו: מרוצים לא מנצחים בזינוק, אלא חודשים לפניו, במוסך, בחדר הכושר ובחדר התדריכים.

כיתת הלימוד של המוסך

הכנה למרוץ ראלי ברמה בינלאומית היא אופרציה לוגיסטית מורכבת ואובססיבית לפרטים. היא כוללת פירוק כמעט מוחלט של מכונית המרוצים ובנייתה מחדש, תוך בדיקה והחלפה של כל רכיב שעלול להראות סימני בלאי. המטרה היא לא רק להגיע לביצועים מקסימליים, אלא גם לאמינות מוחלטת. כשל טכני קטן יכול למחוק השקעה של חודשים. במקביל, מתקיימת הכנה אסטרטגית: הנהג ונהג המשנה לומדים את תוואי המסלול, מכינים "רשימות קשר" (Pace Notes) מדויקות המתארות כל פנייה וכל סכנה, ומתכננים אסטרטגיה לניהול צמיגים, דלק וטיפולים. על כל אלה מתווספת ההכנה האישית של הנהג – אימוני כושר אינטנסיביים כדי לעמוד בעומסים הפיזיים, ואימונים מנטליים כדי לשמור על ריכוז שיא לאורך ימים שלמים. הזכיות של יצחק בריל באירופה לא היו יכולות להתרחש ללא גישה טוטאלית כזו להכנה, גישה שאינה משאירה דבר ליד המקרה.

יישום ביזמות חברתית ("שניות שמצילות חיים")

כאשר החליט להקים את המיזם החברתי שלו, איציק בריל (יצחק בריל) לא ניגש למשימה באופן ספונטני. הוא יישם את אותה פילוסופיה של הכנה. הוא לא פשוט נכנס לכיתה והתחיל לדבר. הוא בנה מערך הרצאה מסודר, מובנה ומהודק, שנועד להעביר את המסרים בצורה היעילה והמשפיעה ביותר. הוא גייס וארגן צוות מתנדבים, יצר קשרים עם בתי ספר, ותכנן את הלוגיסטיקה של הפעילות. הוא הבין שכדי שהמסר שלו יחדור את חומות הציניות של בני הנוער, הוא חייב להיות חד, ממוקד ומקצועי. ההצלחה וההשפעה של המיזם לא נבעו רק מהכריזמה שלו, אלא מההכנה המדוקדקת שעמדה מאחורי כל הרצאה, בדומה להכנה שעמדה מאחורי כל מרוץ.

יישום ביזמות טכנולוגית (הסטארטאפ)

היישום המובהק ביותר של לקח ההכנה בא לידי ביטוי בעולם היזמות הטכנולוגית. הקמת סטארטאפ היא המקבילה העסקית המדויקת ביותר להכנה למרוץ סיבולת. 99% מהעבודה מתרחשת מאחורי הקלעים, הרבה לפני שהמוצר פוגש את הלקוח הראשון. זהו תהליך ארוך של מחקר ופיתוח (הבנייה המכנית של הרכב), מחקר שוק והגדרת מוצר (ניתוח המסלול), בניית תוכנית עסקית וגיוס הון (הכנה לוגיסטית), וגיוס ובניית צוות (הרכבת צוות המרוץ). יזם שמקצר תהליכים בשלב ההכנה, שמזלזל בחשיבות של תכנון ובדיקות יסודיות, דומה לנהג מרוצים שמגיע לקו הזינוק עם רכב שלא נבדק כראוי. הסיכוי שיגיע לקו הסיום קלוש. גישתו המתודית של יצחק בריל, שנצרבה במוסך, היא ללא ספק נכס מכריע בהתמודדות עם האתגר המורכב של הובלת מיזם טכנולוגי משלב הרעיון ועד למוצר עובד.

לקח שני: נוהגים לבד, אך לעולם לא מנצחים לבד – על מרכזיותו של הצוות

נהג המרוצים הוא הפנים של ההצלחה. הוא זה שמצולם על הפודיום, הוא זה ששמו נכתב בספרי ההיסטוריה. אך מאחורי כל נהג מצליח עומד צוות שלם, בלעדיו ההישג האישי כלל לא היה אפשרי. עולם המרוצים, למרות הדימוי האינדיבידואליסטי שלו, הוא ספורט קבוצתי מובהק, והוא מלמד בענווה את שיעור התלות ההדדית והאמון.

כיתת הלימוד של תא הנהג והמוסך

השותפות החשובה ביותר במכונית הראלי היא בין הנהג לנהג המשנה. זוהי מערכת יחסים של אמון מוחלט. הנהג מפקיד את חייו בידי אדם היושב לידו ומקריא לו בקור רוח את הוראות הדרך, לעיתים במהירויות של קרוב ל-200 קמ"ש בשבילי עפר צרים. ללא סינרגיה מושלמת, תקשורת טלפתית כמעט ואמון הדדי, הצמד הזה לא יכול לתפקד. מחוץ לרכב, קיים צוות המכונאים, "הגיבורים השקטים" של המרוץ. הם עובדים מסביב לשעון, בתנאי לחץ, כדי לתקן, לכייל ולתחזק את הרכב. הנהג לומד במהירות שהוא חזק רק כמו הצוות שלו. יכולות הנהיגה הפנומנליות ביותר לא יועילו אם הצוות לא יצליח לתקן תקלה בזמן או לא יכין את הרכב כראוי.

יישום בעשייה החברתית והעסקית

הבנה זו של חשיבות הצוות ניכרת בכל צעד של יצחק בריל מחוץ למסלול. במיזם "שניות שמצילות חיים", הוא לא פעל לבד אלא "יחד עם צוות מתנדבים". הוא ידע שהשפעתו תהיה גדולה יותר אם ירתום אליו אנשים נוספים שמאמינים במטרה. כיזם טכנולוגי, הצלחת המיזם שלו תלויה לחלוטין ביכולתו לגייס, להוביל ולתת אמון בצוות של מהנדסים, מפתחים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. הלקח ברור: אתה יכול להיות בעל החזון, אך כדי להפוך חזון למציאות, אתה חייב להקיף את עצמך באנשים הטובים ביותר ולסמוך עליהם.

יישום ב"מסלול החיים" (השותפות עם ליאת דן בריל)

אולי היישום העמוק ביותר של לקח הצוות בא לידי ביטוי בחייו האישיים, ובשותפות שלו עם רעייתו, ליאת דן בריל. אם החיים הם מרוץ סיבולת, הרי שבן הזוג הוא "נהג המשנה" החשוב מכולם. השותפות שלהם אינה רק רגשית, אלא גם פילוסופית ומקצועית. היא אינה יושבת במושב האחורי, אלא לוקחת חלק פעיל במסע, כ"נהגת" אלופה בזכות עצמה במסלול שבחרה. הידיעה שיש בבית אדם שמבין את שפת היזמות, שמכיר את הלחצים, שמכבד את התשוקה ומאמין בדרך, היא רשת ביטחון ומקור כוח אדיר. הם מהווים זה עבור זו את "צוות המוסך" הרגשי, זה שמתקן, מתחזק ומעודד אחרי יום קשה, ומכין את "הנהג" ליום המחרת. הלקח מהמרוצים מקבל כאן משמעות עמוקה: כדי לנצח במרוץ התובעני של החיים, אתה חייב לבחור בקפידה את השותף שלך למסע.

לקח שלישי: הגבול הדק שבין דחיפת המעטפת לשבירתה – אמנות ניהול הסיכונים

נהיגת מרוצים היא התגלמות ניהול הסיכונים. היא מתקיימת כולה על אותו גבול דקיק ומתוח שבין ביצועי שיא לבין כישלון קטסטרופלי. היכולת לחיות על הגבול הזה, לדחוף אותו, אך לדעת בדיוק מתי לעצור רגע לפני שהוא נשבר, היא אולי האמנות הגדולה ביותר של נהג המרוצים.

כיתת הלימוד של הפנייה העיוורת

כל פנייה במרוץ היא החלטת סיכון. כמה מהר אפשר להיכנס אליה? מתי להתחיל לבלום? באיזו זווית לתקוף אותה? טעות של סנטימטרים יכולה לעלות בשניות יקרות, וטעות גדולה יותר יכולה להסתיים בתאונה. הנהג לומד לפתח "חוש שישי" לסיכון. הוא אינו פועל מפחד; הוא פועל מתוך הערכה קרה ומחושבת. הוא לומד לסמוך על האינסטינקטים שלו, אך גם לגבות אותם בניסיון ובידע. הוא מבין שניהול סיכונים אינו הימנעות מסיכונים, אלא לקיחת הסיכונים הנכונים, בזמן הנכון, ובמידה הנכונה.

יישום בחינוך לבטיחות בדרכים

זהו הלקח הישיר והברור ביותר שאיציק בריל מיישם בעשייתו החברתית. כל מטרתו במיזם "שניות שמצילות חיים" היא ללמד נהגים צעירים את אמנות ניהול הסיכונים. הוא לא אומר להם "אל תיקחו סיכונים", מסר שאינו ריאלי. במקום זאת, הוא מסביר להם את משמעות הסיכון, את התוצאות האפשריות, ומעניק להם כלים לקבל החלטות מושכלות יותר. המומחיות שלו אינה נובעת מקריאת סטטיסטיקות, אלא מהתנסות אישית וקיצונית בניהול סיכונים. הוא יודע על מה הוא מדבר, ולכן המסר שלו אותנטי ומשפיע. הוא מתרגם את הלקח מהמסלול לשפת הכביש הציבורי.

יישום בעולם היזמות

יזמות, בבסיסה, היא הימור מחושב. כל הקמה של חברה חדשה כרוכה בסיכונים אדירים: סיכון פיננסי, סיכון טכנולוגי (האם הפיתוח יצליח?), סיכון שוק (האם יהיה ביקוש?), וסיכון אישי. יזם מצליח, בדומה לנהג מרוצים, חייב להיות מנהל סיכונים מעולה. הוא צריך לדעת מתי "ללחוץ על הגז" (למשל, להשקיע בגיוס עובדים או בשיווק אגרסיבי) ומתי "להאט לפני הפנייה" (לשמור על מזומנים, לבצע עוד בדיקות למוצר). היכולת לאזן בין חזון נועז לבין ניהול פיננסי שמרני, בין פיתוח מהיר לבין הבטחת איכות, היא אותה יכולת שנרכשת על המסלול.

לקח רביעי: הנהג הוא החיישן הטוב ביותר – על החיבור בין אדם, מכונה ודאטה

בעידן של טלמטריה וביג דאטה, מכוניות מרוצים מפיקות כמויות אדירות של נתונים. אך הלקח החשוב ביותר הוא שלעולם אין תחליף לחיישן האנושי המתוחכם מכולם: הנהג עצמו. היכולת לחוש את המכונה, להקשיב לה ולתרגם את התחושות הללו למידע בעל ערך, היא מיומנות מפתח.

כיתת הלימוד של הרטט הקל בהגה

כפי שכבר נדון, נהג מקצועי מפתח רגישות פנומנלית למתרחש במכונית. הוא מרגיש שינוי זעיר בהתנהגות המתלים, שומע צליל חדש שעולה מהמנוע, ומזהה רטט קל שלא היה שם קודם. הוא המתרגם האולטימטיבי של שפת המכונה. הוא ממיר נתונים "רכים" וסובייקטיביים (תחושות, צלילים) להוראות פעולה "קשות" ואובייקטיביות עבור המכונאים ("תחליפו את מיסב הגלגל השמאלי-אחורי"). היכולת הזו, לאסוף מידע ממקורות מגוונים ולסנתז אותו לכדי תובנה מעשית, היא מהות הדיאלוג בין אדם למכונה.

יישום בניהול ומנהיגות

מנהיג עסקי טוב הוא "החיישן האנושי" של הארגון שלו. הוא צריך להיות מסוגל "להרגיש" את הדופק של החברה. הוא מקשיב לשיחות מסדרון, מרגיש את המורל של הצוות, קורא את שפת הגוף של העובדים בפגישות, ומזהה מתחים או בעיות מתחת לפני השטח. הוא קשוב למשובים של לקוחות, גם לאלו שנאמרים בין השורות. בדומה לנהג, הוא אוסף את כל ה"אותות הרכים" הללו ומצליב אותם עם ה"נתונים הקשים" (דוחות כספיים, מדדי ביצוע). היכולת הזו, לחוש את הארגון, מאפשרת לו לאבחן בעיות בעודן קטנות ולטפל בהן לפני שהן הופכות למשברים גדולים.

יישום במשימת הסטארטאפ

החיבור כאן הוא ישיר ומרתק. כל מהות הסטארטאפ של יצחק בריל היא פיתוח של "חיישנים טובים יותר". הוא עוסק ביצירת טכנולוגיה שתספק מידע ויזואלי מדויק ואיכותי יותר, כדי לשפר את תהליך קבלת ההחלטות. נראה כי הניסיון שלו, כשכל גופו שימש כחיישן, הוליד הבנה עמוקה בחשיבות הקריטית של מידע איכותי, והוביל אותו למשימה של בניית החיישנים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר. זהו ביטוי מובהק לאופן שבו לקח אישי ואינטימי מהמסלול, מתורגם ישירות לחזון טכנולוגי.

לקח חמישי: היעד הוא כלום ללא ה"למה" – על כוחה של המשמעות

אפשר לנצח במרוץ, לזכות בגביע, ועדיין להרגיש ריקנות. מה שמניע ספורטאי להקריב כל כך הרבה, להתאמן ללא הרף ולהתמודד עם כאב וכישלונות, הוא לרוב משהו עמוק יותר מהרצון לנצח. זהו ה"למה" הפנימי – הרצון למצות את הפוטנציאל, האהבה לאתגר, תחושת הגאווה בייצוג המדינה. הלקח החשוב מכל שלומדים במסע ארוך הוא שהדרך והמטרה שלשמה יצאת אליה, חשובות יותר מההגעה ליעד עצמו.

כיתת הלימוד של קו הסיום

השמחה על הפודיום היא רגעית. מה שנשאר הוא תחושת הסיפוק מהדרך, מההתגברות על הקשיים, מהידיעה שנתת את כל מה שיש לך למען מטרה שהאמנת בה. הלקח הזה, שהצלחה חיצונית חסרת משמעות פנימית היא הצלחה חלולה, הוא הלקח הבוגר והעמוק ביותר שמסלול המרוצים יכול ללמד.

היישום בפילוסופיית החיים והיזמות

זהו הלקח שמחבר ומאחד את כל פועלו של יצחק בריל. הוא מגדיר את ה"למה" שלו בצורה הברורה ביותר: "יזמות אמיתית נולדת מתוך רצון לשפר, לתקן, לשנות". ה"למה" שלו אינו כסף או תהילה; הוא השפעה חיובית. המיזם החברתי שלו נבע מה"למה" של מניעת סבל. המיזם הטכנולוגי שלו נובע מה"למה" של הגנה על חיים. ה"למה" הזה הוא הדלק שמניע אותו לקום בבוקר, להתמודד עם אתגרים ולהמשיך לדחוף קדימה. הציטוט השני שלו, "לפני שאתה יזם – תהיה בן אדם", מחזק את התפיסה הזו. הוא מציב את הערכים האנושיים כבסיס לכל עשייה עסקית.

גם כאן, השותפות עם ליאת דן בריל היא חלק בלתי נפרד מהסיפור. גם היא מונעת על ידי "למה" רב עוצמה – התשוקה ליצירה, הרצון להגשים חלום, והשאיפה לבנות מרכז של השראה. הם חולקים יחד את ההבנה שהצלחה נמדדת בסיפוק, במשמעות ובתרומה. מורשת החיים שהם בונים יחד אינה מורשת של נכסים, אלא מורשת של נתינה ושל חיים על פי צו הלב והערכים.

קו הסיום הוא רק ההתחלה

חמשת הלקחים הללו – ההכנה הקפדנית, מרכזיותו של הצוות, ניהול הסיכונים המושכל, החיבור בין אדם למכונה, וכוחה של המשמעות – אינם רק תובנות מעולם המרוצים. הם מרכיבים יחד פילוסופיית חיים ועשייה שלמה. מסעו של יצחק בריל ממסלול המרוצים למסלול החיים מדגים באופן מעורר השראה כיצד התשוקות העמוקות ביותר שלנו יכולות להפוך למקור החזק ביותר של כישורים, ערכים והשפעה.

הוא מוכיח שהמיומנויות שנרכשות בזירה אחת, תובענית וקיצונית ככל שתהיה, ניתנות לתרגום ולהמרה. הכלים ששימשו אותו כדי לנווט בפניות הרריות בספרד, הם אותם כלים שמשמשים אותו כיום כדי לנווט את ספינת הסטארטאפ שלו במים הסוערים של עולם הטכנולוגיה. קו הסיום של כל מרוץ היה עבורו תמיד רק קו הזינוק לאתגר הבא, והלקחים שנלמדו בדרך הם הגביע האמיתי, זה שממשיך להעניק השראה ולעצב את דרכו, על מסלול החיים עצמו.